Najnowsze filmy

Drukuj
Na tej stronie umieszczam moje najnowsze filmy.
Omówienie zadań z całego arkusza.
Omówienie zadań z całego arkusza.
Czas lekcji: 60 min.
Zagadnienia CKE omawiane w lekcji:
  • Podstawowe pojęcia dotyczące prostych, odcinków i okręgów.
  • Punkty wspólne prostej i okręgu.
  • Punkty wspólne dwóch okręgów.
  • Równanie prostej prostopadłej do zadanej prostej i prostej stycznej do zadanego okręgu.
  • Zaawansowane zadania wykorzystujące mix różnych pojęć z geometrii analitycznej.
Materiał w trakcie przygotowania.
Po opublikowaniu zastąpi lekcję 29 oraz lekcję 30 (będzie zawierał wiadomości z obu lekcji i jeszcze więcej).
Lekcja będzie dostępna w połowie grudnia.
Do zdobycia na maturze: 4-5 punktów.
Szansa pojawienia się na maturze: 60%.
Przez środek \(M\) dowolnej cięciwy \(AB\) okręgu poprowadzono dwie inne cięciwy, które przecinają ten okrąg w punktach \(C\), \(D\), \(E\), \(F\) jeśli odcinkami połączymy punkty \(C\) i \(F\) oraz \(E\) i \(D\), to otrzymamy figurę \(CDEF\) kształtem przypominającą motyla. Oznaczmy przez \(P\) i \(Q\) punkty przecięcia cięciwy \(AB\) odpowiednio cięciwami \(CF\) i \(ED\). Wykaż, że \(|PM|=|MQ|\).
Zagadnienia CKE omawiane w lekcji:
  • Obliczanie współrzędnych wektora oraz jego długości.
  • Dodawanie, odejmowanie i porównywanie wektorów.
  • Zastosowania wektorów do rozwiązywania zadań z geometrii płaskiej.
Do zdobycia na maturze: 3-5 punktów.
Szansa pojawienia się na maturze: 40%.
Zagadnienia CKE omawiane w lekcji:
  • Podobieństwo trójkątów.
  • Zależności między obwodami oraz między polami figur podobnych.
  • Twierdzenie Talesa i odwrotne do Talesa.
  • Różne inne własności geometryczne, np. własności czworokątów wpisanych i opisanych na okręgu.
Bardzo obszerna lekcja zawierająca aż 16 różnych zadań (w tym wiele pomysłów na typowe i nietypowe sytuacje w geometrii).
Lekcja obowiązkowa dla uczniów celujących w 100% na rozszerzeniu.
Do zdobycia na maturze: 3-5 punktów.
Szansa pojawienia się na maturze: 60%.
Zagadnienia CKE omawiane w lekcji:
  • Twierdzenie sinusów i cosinusów.
  • Obliczanie kątów trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązywanie trójkątów).
  • Różne zależności geometryczne.
Do zdobycia na maturze: 3-5 punktów.
Szansa pojawienia się na maturze: 50%.
Zagadnienia CKE omawiane w lekcji:
  • Definicje i wyznaczanie wartości funkcji sinus, cosinus i tangens dowolnego kąta o mierze wyrażonej w stopniach lub radianach.
  • Zamiana miary łukowej kąta na stopniową i odwrotnie.
  • Wykresy funkcji trygonometrycznych, ich okresowość oraz własności.
  • Wzory redukcyjne dla funkcji trygonometrycznych.
  • Wzorów na sinus, cosinus i tangens sumy i różnicy kątów, a także na funkcje trygonometryczne kątów podwojonych
  • Tożsamości trygonometryczne
  • Wprowadzenie do równań trygonometrycznych
Ta lekcja zawiera kompleksowe omówienie trygonometrii wymaganej na poziomie rozszerzonym.
Bardzo polecam przerobić, ponieważ stanowi ważną podstawę pod równania trygonometryczne i trygonometrię w geometrii płaskiej.
Zbadaj liczbę rozwiązań równania \((x-1)(x+3)+1-m=0\) w przedziale \(x\in \langle -3;2 \rangle \) w zależności od parametru \(m\).
Dana jest funkcja \(f\): \[ f(x)=\left\{\begin{array}{cl} |x|-x & \text { dla } x \in\langle-3 ; 4\rangle \\ 1 & \text { dla } x \in(-\infty ;-3) \cup(4 ; \infty) \end{array}\right. \] oraz \(g(x)=f(-x)-3\).
Wyznacz wszystkie parametry \(m\) dla których równanie \(g(x)=m^2-3\) jest oznaczone.
\(m\in \langle-\sqrt{6};\sqrt{6} \rangle \backslash \{-1, 0, 1\} \)
Wykres funkcji \(g(x)=2(x-3)^2+2\) otrzymujemy, przesuwając wykres funkcji \(f(x)=2(x+5)^2-2\) o wektor \([a, b]\).
Wyznacz parametr \(m\) dla którego układ równań: \[\begin{cases} ax+y=2 \\ -a^2x-2by=1+m \end{cases} \] jest nieoznaczony.
\(m=-17\)
Wykres funkcji \(g\) otrzymujemy, przesuwając wykres funkcji \(f(x)=|x-2|-6\) o wektor \(\vec{v}=[1, 2]\), a następnie odbijając go symetrycznie względem początku układu współrzędnych. Zbadaj liczbę rozwiązań równania \(g(x)=m^2-5\) w zależności od parametru \(m\).
\(2\) rozwiązania \(\Leftrightarrow m\in (-3;3)\)
\(1\) rozwiązanie \(\Leftrightarrow m=-3 \lor m=3\)
\(0\) rozwiązań \(\Leftrightarrow m\in (-\infty; -3)\cup (3;+\infty )\)
Wykres funkcji \(f(x)=mx-x^2\) odbito symetrycznie względem osi \(OX\), a następnie przesunięto o wektor \([1,2-m]\), otrzymując wykres funkcji \(g(x)\). Wyznacz wszystkie parametry \(m\), dla których istnieje dokładnie jedna liczba rzeczywista \(x\) spełniająca nierówność: \(g(x)\le0\).
\(m=2\sqrt{3}-2\) lub \(m=-2\sqrt{3}-2\)
W tym nagraniu omawiam najważniejsze metody rozwiązywania równań logarytmicznych na następujących przykładach:
  • \(\log_{\,2}(x-1)=3\)
  • \(\log_{\,2x-1}25=4\)
  • \(\log_{\,4x-6}(x^2-x-6)=1\)
  • \(\log _{\frac{1}{2}}\left[\log _2\left(\log_{\sqrt{2}} x+2\right)\right]=-2\)
  • \(\log _3(8x+1)+2\log _3x=\log _3(x^2+1)\)
  • \(\log_{\,\sqrt{7}}x\;\cdot\;\big(\log_{\,\sqrt{7}}x-3\big)=-2\)
  • \(x^{\log_3(9x)}=27\)
Omawiane zagadnienia:
  • cyfry rzymskie
  • zamienianie liczby w zakresie do 3000 zapisanej w systemie rzymskim na system dziesiątkowy i odwrotnie
Do zdobycia na egzaminie: 1 punkt.
Szansa pojawienia się na egzaminie: 20%.
Omawiane zagadnienia:
  • definicja ułamka
  • skracanie i rozszerzanie ułamków zwykłych
  • sprowadzanie ułamków zwykłych do wspólnego mianownika
  • ułamki niewłaściwe i liczby mieszane
  • porównywanie ułamków
  • działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
Do zdobycia na egzaminie: 1-3 punktów.
Szansa pojawienia się na egzaminie: 100%.
Oto fragment większej lekcji w której pokazuję:
  • jak wyznaczać wartość najmniejszą i największą funkcji kwadratowej na przedziale domkniętym
-
Oto fragment większej lekcji w której omawiam:
  • wszystkie typy nierówności kwadratowych
Oto fragment większej lekcji w której:
  • wyjaśniam co to są miejsca zerowe funkcji kwadratowej
  • pokazuję jak obliczać miejsca zerowe i skąd się biorą wzory
Oto fragment większej lekcji w której omawiam:
  • metodę przekształcania postaci ogólnej do kanonicznej.
  • wzory na współrzędne wierzchołka paraboli wynikające z postaci kanonicznej
Oto fragment większej lekcji w której omawiam:
  • własności postaci kanonicznej
  • metodę przekształcania postaci ogólnej do kanonicznej.
Oto fragment większej lekcji w którym omawiam przesunięcie wykresu funkcji \(y=ax^2\) w pionie i poziomie.
Kompleksowe omówienie funkcji kwadratowej:
  • Podstawowe własności funkcji kwadratowej.
  • Wyznaczanie wzoru funkcji kwadratowej.
  • Postać kanoniczna, ogólna iloczynowa.
  • Wierzchołek paraboli, miejsca zerowe i oś symetrii.
  • Własności funkcji kwadratowej
  • Równania i nierówności kwadratowe.
  • Wyznaczanie największej i najmniejszej wartości funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym.
  • Zadania optymalizacyjne.
Czas lekcji: 100 min.
Tematy nadrzędne i sąsiednie