Jesteś tutaj: Matura podstawowa - kurs - część 9 - zadania

Matura podstawowa - kurs - część 9 - zadania

Na filmie omawiam metodę rozwiązywania zadań z procentów, w których występuje podwójna obniżka, albo podwyżka ceny.
Czas nagrania: 22 min.
Liczba \(x\) stanowi \(16\%\) liczby \(y\). Zatem:
A.\( y=0{,}16x \)
B.\( y=6{,}25x \)
C.\( y=16x \)
D.\( y=25x \)
B
Jeżeli liczba \(78\) jest o \(50\%\) większa od liczby \( c \), to
A.\(c=39 \)
B.\(c=48 \)
C.\(c=52 \)
D.\(c=60 \)
C
Dodatnia liczba \(x\) stanowi \(70\%\) liczby \(y\). Wówczas
A.\( y=\frac{13}{10}x \)
B.\( y=\frac{7}{10}x \)
C.\( y=\frac{10}{7}x \)
D.\( y=\frac{10}{13}x \)
C
Gdy od \(17\%\) liczby \(21\) odejmiemy \(21\%\) liczby \(17\), to otrzymamy
A.\( 0 \)
B.\( \frac{4}{100} \)
C.\( 3{,}57 \)
D.\( 4 \)
A
Cena pewnego towaru wraz z \(7\)-procentowym podatkiem VAT jest równa \(34\ 347\) zł. Cena tego samego towaru wraz z \(23\)-procentowym podatkiem VAT będzie równa
A.\( 37\ 236 \) zł
B.\( 39\ 842{,}52 \) zł
C.\( 39\ 483 \) zł
D.\( 42\ 246{,}81 \) zł
C
Julia połowę swoich oszczędności przeznaczyła na prezent dla Maćka. \(10\%\) tego, co jej zostało, przeznaczyła na prezent dla Dominiki. Ile procent oszczędności pozostało Julii?
A.\(25 \)
B.\(40 \)
C.\(45 \)
D.\(55 \)
C
W klasie jest cztery razy więcej chłopców niż dziewcząt. Ile procent wszystkich uczniów tej klasy stanowią dziewczęta?
A.\( 4\% \)
B.\( 5\% \)
C.\( 20\% \)
D.\( 25\% \)
C
Cenę pralki obniżono o \( 30\% \), a po dwóch miesiącach nową cenę obniżono jeszcze o \( 20\% \). W wyniku obu obniżek cena pralki zmniejszyła się o:
A.\(25\% \)
B.\(50\%\)
C.\(44\%\)
D.\(56\%\)
C
Cena towaru została podwyższona o \( 30\% \), a po pewnym czasie nową, wyższą cenę ponownie podwyższono, tym razem o \( 10\% \). W rezultacie obu podwyżek wyjściowa cena towaru zwiększyła się o
A.\( 15\%\)
B.\( 20\%\)
C.\( 40\%\)
D.\( 43\%\)
D
Dany jest prostokąt o wymiarach \(40 \text{ cm} \times 100 \text{ cm}\). Jeżeli każdy z dłuższych boków tego prostokąta wydłużymy o \(20\%\), a każdy z krótszych boków skrócimy o \(20\%\), to w wyniku obu przekształceń pole tego prostokąta
A.zwiększy się o \( 8\% \)
B.zwiększy się o \( 4\% \)
C.zmniejszy się o \( 8\% \)
D.zmniejszy się o \( 4\% \)
D
Cenę pewnego towaru obniżano dwukrotnie, za każdym razem o \(20\%\). Takie dwie obniżki ceny tego towaru można zastąpić równoważną im jedną obniżką
A.o \( 40\% \)
B.o \( 36\% \)
C.o \( 32\% \)
D.o \( 28\% \)
B
Samochód kosztował \(30000\) zł. Jego cenę obniżono o \(10\%\), a następnie cenę po tej obniżce ponownie obniżono o \(10\%\). Po tych obniżkach samochód kosztował
A.\( 24400 \)
B.\( 24700 \)
C.\( 24000 \)
D.\( 24300 \)
D
Cenę butów obniżono o \(10\%\), a po miesiącu dalszą cenę podwyższono o \(10\%\). W wyniku obu obniżek cena butów:
A.wzrosła o \( 1\% \)
B.zmalała o \( 1\% \)
C.nie zmieniła się
D.wzrosła o \( 0{,}1\% \)
B
Pan Nowak wpłacił do banku \(k\) zł na procent składany. Oprocentowanie w tym banku wynosi \(4\%\) w skali roku, a odsetki kapitalizuje się co pół roku. Po \(6\) latach oszczędzania Pan Nowak zgromadzi na koncie kwotę:
A.\( k(1+0{,}02)^{12} \)
B.\( k(1+0{,}04)^{12} \)
C.\( k(1+0{,}02)^6 \)
D.\( k(1+0{,}4)^6 \)
A
Kwotę \(10000\) zł wpłacamy do banku na \(4\) lata. Kapitalizacja odsetek jest dokonywana w tym banku co kwartał, a roczna stopa procentowa wynosi \(3\%\). Po \(4\) latach kwotę na rachunku będzie można opisać wzorem:
A.\( 10000\cdot (1{,}0075)^4 \)
B.\( 10000\cdot (1{,}03)^4 \)
C.\( 10000\cdot (1{,}03)^{16} \)
D.\( 10000\cdot (1{,}0075)^{16} \)
D
Trzy lata temu pewne miasteczko liczyło \(25\ 000\) mieszkańców. Przez trzy ostatnie lata każdego roku liczba mieszkańców zmniejszyła się o \(10\%\). Oblicz, ile osób mieszka w tym miasteczku.
\(18225\)